RUMMAN/BUAH DELIMA (Punica granatum)
Menurut Perspektif Agama Dan Sains
“Makalah Ini Disusun Untuk Memenuhi Tugas Ujian Akhir
Semester (UAS) Mata Kuliah Taksonomi Tumbuhan Tinggi (TTT)
Dosen Pengampu:
Sulisetjono, M.Si
Ainun Nikamati Laily, M.Si
Disusun Oleh:
Elik Sutriani (10620084)
KELAS C
JURUSAN BIOLOGI
FAKULTAS SAINS DAN TEKNOLOGI
UNIVERSITAS ISLAM NEGERI MAULANA MALIK
IBRAHIM MALANG
2011
BAB I
PENDAHULUAN
1.1 latar Belakang
Di dalam al Quran, terekam indah firman Allah
yang bermaksud, ” Di dalam kedua- duanya (syurga) juga terdapat buah- buahan
serta pohon kurma dan delima.”(QS. Ar-Rahman: 68). Allah menyebut buah
delima (rumman) sebanyak 3 kali di dalam ayat-Nya untuk menunjukkan betapa
hebatnya penciptaan Allah itu dan ia juga disebut sebagai buahan daripada surga.
Jika ditinjau, delima yang berasal dari negara
Iran dikenali sebagai Punica granatum dalam istilah botani juga didapati
di India, Afghanistan dan Syria. Pada zaman Nabi Musa as, buah delima yang
bermutu sudah ditanam di Palestin dan Lebanon. Buah delima menjadi simbol
kesuburan bagi perkahwinan masyarakat di Timur Tengah. Manakala dalam agama
Kristian, buah delima menjadi simbol kebangkitan semula dan kehidupan yang
kekal serta dalam agama Buddha, buah delima dikatakan buah yang berkat selain
daripada buah limau dan pic. Di China pula, buah delima menjadi satu simbol
kesuburan, rezeki yang melimpah ruah, keturunan yang ramai dan masa depan yang
diberkati. Namun, dalam Islam, buah delima merupakan salah satu buah yang
terdapat di dalam syurga yang dikurniakan Allah sebagai rezeki yang boleh
dinikmati oleh umat manusia yang menunjukkan tanda- tanda kekuasaanNya
sebagaimana yang termaktub dalam firmanNya di dalam surah al An’am ayat 99 dan
ayat 141.
Al Ghazali mengajak manusia agar merenung
tentang penciptaan buah delima sebagai tanda kehebatan Allah di mana ia
terbentuk seperti kantung- kantung kecil yang segar, dengan bahagian bawahnya
besar dan bahagian atasnya tipisyang kelihatan seperti bukit.Kemasan yang
tersusun rapi biji buah tersebut seakan disusun oleh manusia serta dibalut
dengan kulit yang tipis seperti tenunan halus dan akhirnya ia dibalut dengan
kulit yang tebal mengelilingi buah delima tersebut. Hikmah penciptaan buah
delima dengan percaturan yang sebegitu rupa mempunyai nilai kehebatan
tersendiri. Seandainya ia tidak dilapisi dengan lapisan yang halus itu, sudah
tentu sari makanan tidak dapat sampai kepada biji buah delima tersebut. Dengan
mendapat sari makanan itulah, buah delima mempunyai rasa manis tetapi akarnya
sendiri mempunyai rasa yang amat pahit.. Lapisan yang membagi ruang biji buah
delima berfungsi untuk memelihara buahnya dan seluruh biji buah tersebut
dilitupi dengan kulit yang keras tetapi rasanya agak pahit adalah untuk
menjaganya bebas daripada segala hama. Sorotan tentang kejadian ini menunjukkan
kepada kita betapa setiap kejadian yang Allah ciptakan mempunyai keistimewaan
tersendiri.
Tidak dapat dinafikan bahawa terdapat bukti
yang menyatakan bagian pokok delima banyak kegunaan dan faedahnya. Dan ini
telah diakui dalam perubatan melayu seperti ramuan jamu daripada pokok delima
sebagai ubat cacing. Ramuan ini sebenarnya sudah lama diamalkan oleh masyarakat
tradisional melayu. Mungkin, ilmu perubatan Melayu tradisional ini tidak terus
diamalkan dan tidak langsung sampai kepada generasi baru sekarang dan ia
seolah- olah dibiarkan begitu sahaja. Bagian kulit buah delima pula mengandungi
sejenis alkaloid yang boleh mengawal beberapa cenis cacing seperti cacing pita
yang mendiami perut manusia. Rasanya yang pahit tidak sesuai untuk dimakan
tidak seperti bijinya yang manis, tetapi manfaat daripada rasa pahit tersebut
ialah dapat menghapuskan cacing pita dalam perut manusia. Kulitnya yang tebal
pula bertanggungjawab melindungi buah delima supaya dapat disimpan dengan mutu
yang baik. Jika diselusuri faedah dan kepentingan kulit serta batang buah
delima, ia dapat digunakan untuk melembut dan menguningkan kulit lembu dan
kambing dalam industri barangan kulit di Morocco dan Syria. Ini kerana kulitnya
mengandungi punicotannic acid yang agak tinggi iaitu sebanyak 22%. Manakala
bunga buah delima pula mempunyai nilai yang amat tinggi dalam tujuan perubatan
kerana ia dapat mengubati pelbagai jenis penyakit.
Justru, kemanfaatan buah delima tidak dapat
disangkal lagi kerana ia bukanlah hanya sekadar sebiji buah yang mengandungi
banyak khasiat untuk dimakan tetapi keseluruhan penciptaan pokok buah delima
memberi manfaat kepada umat manusia. Sekaligus ia menggambarkan kepada kita,
betapa hebatnya kuasa Allah dan Ini
menunjukkan betapa setiap kejadian yang Allah cipta mempunyai rahsia dan
keistimewaan tersendiri agar manusia mendapat manfaat dan menilai kurniaan
tersebut.
1.2 Tujuan
Tujuan dari penulisan makalah ini adalah
sebagai berikut:
1. Untuk mengetahui aya-ayat Al-qur’an yang menjelaskan tentang
rumman/buah delima (Punica granatum).
2. Untuk mengkaji lebih dalam mengenai rumman/buah delima (Punica
granatum) menurut pespektif agama.
3. Untuk mengkaji lebih dalam mengenai rumman/buah delima (Punica
granatum) menurut perspektif sains.
1.3 Manfaat
Manfaat yang diperoleh dalam penulisan makalah
ini adalah sebagai berikut:
1. Mengetahui ayat-ayat Al-qur’an yang menjelaska mengenai rumman/buah
delima (Punica granatum).
2. Mengetahui lebih dalam mengenai rumman/buah delima (Punica
granatum) menurut perspektif agama.
3. Mengetahui lebih dalam mengenai rumman/buah delima (Punica
granatum) menurut perspektif sains.
BAB II
PEMBAHASAN
2.1 Ayat-ayat Al-qur’an yang menjelaskan rumman/buah
delima (Punica granatum)
2.1.1 QS. Ar-Rahman: 68
“Di dalam keduanya (ada
macam-macam) buah-buahan dan kurma serta delima.” (QS. Ar-Rahman: 68)
2.1.2 QS. Al-An’am: 99
uqèdur üÏ%©!$# tAtRr& z`ÏB Ïä!$yJ¡¡9$# [ä!$tB $oYô_t÷zr'sù ¾ÏmÎ/ |N$t7tR
Tidak ada komentar:
Posting Komentar